tisdag 26 februari 2013

Gröna dagar och vita nätter

För att vara utbildad PT och kostrådgivare skriver jag sällan om varken mat eller träning här på bloggen. Kanske för att jag tror att ni skulle spy av leda av att höra om mina exalterade egenkära stunder efter att ha lyft x antal kilon i marklyft (vafan är marklyft förresten kanske många tänker haha), eller om den strikta kost jag lyckas hålla de gånger jag verkligen bestämmer mig. Jag vet inte, jag kanske har totalt fel? Ni kanske VISST vill läsa om allt sånt? Let me know how ya all feel!

Nu tänker jag ändå skriva lite om kost, eller om begreppet "Gröna drinkar"
Efter att ha blivit lite peppad av Bea, ska vi nu köra ett litet test av dessa utlovade fenomenalt magiska drinkar.
Vad är det då som är så speciellt med dem? "De ser ju ut som något en häst tuggat och spytt upp!"...tänker ni säkert när ni ser bilderna nedan. Då ska jag berätta så lean in and learn folks!

I grönsaker finns ämnet klorofyll. Enda sättet för våra kroppar att ta upp ämnet är att slå sönder cellerna i grönsakerna. Klorofyll har en hel massa otroliga hälsofördelar, bl a:



  • ger näring åt tarmarna
  • neutraliserar gifter
  • renar levern
  • stärker immunförsvaret
  • hämmar hud- och ledinflammationer
  • minskar kolesterolet (det onda, jag ska skriva mer om kolesterol i ett annat inlägg)
  • antiinflammatoriskt
  • rensar ut slaggprodukter
Ja som ni förstår finns det en hel del hälsofördelar med att svepa en och annan grön drink!
Vad ska man då ha i dem?
Huvudsakligen ska man använda sig av bladgrönsaker som olika former av sallad eller bladspenat. Andra grönsaker som broccoli mm kan också blandas i. För att göra dem goda blandar man i exempelvis bär eller frukter av valfri sort. Krydda med kanel eller ingefära...testa er fram till just ER favorit!

Jag har testat lite och hittat en grymt god favorit. Ni gör som följande:

1/2 äpple
1/2 avocado
2 dl fryst bladspenat
1 dl fryst mango
pressad citron eller lime ( jag har använt koncentrerad)
1/2 selleristjälk
4-5 dl vatten

Mixa allt till en yumyumsmoothie....DRICK!!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar