tisdag 12 mars 2013

Run for fun!

Or for your LIFE vilket snarare kan beskriva vad jag gjorde!! Hade glömt bort vilka känslor intervallträning framkallar, but there I was, running for my life haha!
Tio stycken intervaller på 70/20 vilket innebär att man springer livet ur sig i 70 s för att sedan vila i 20 s. Man kan ju jogga lite lätt under de där 20 sekunderna men jag tycker inte att det funkar så bra att ändra hastigheten tillräckligt fort på bandet så jag hoppade av och vilade istället.

Ni finns det ju såklart fler varianter av intervaller. Man kan välja 20/10, 3x3 min, 30/20, 60/30 osv, lite beroende på vad man vill åstadkomma. Att köra intervaller är att träna kroppen till att kunna springa en sträcka fortare. Tex om man vill kunna springa 5 km på 20 min. Då ska snitthastigheten vara 4 min/km, men just nu klarar man hela sträckan på 5 min/km. Då kan man använda sig av intervaller för att träna kroppen att, i slutändan, orka hålla en högre fart under längre tid. Detta uppnås genom en blandning av olika former av intervaller samt distanser på längre sträckor. Ruskigt bra träning och mycket tidseffektiv!!

Svettig blir man!! :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar