onsdag 21 juli 2010

Avundsjuka?

Ibland undrar jag om folk verkligen vet HUR de säger saker när de säger det. Jag själv kan ofta bli missuppfattad då jag gillar ironiska skämt som ibland säkert uppfattas som elakheter, främst av de som inte känner mig men även nära och kära kan nog ta illa vid sig och undra ibland. Nu till min fundering.

Jag får ofta, på sommaren, höra "Men guuuu va bruuun du ääääääää!"
Mjo jag brukar ha lätt för att bli det så det är ju trevligt. Dessutom tycker jag om att vara utomhus vare sig det är dag eller kväll så det underlättar ju en del.
I nästa sekund hör jag "Fast det är ju inte så konstigt heller, det enda du gör är väl att ligga och tokpressa."
Jaha? Vafan SÄGER du nåt över huvudtaget då? Är det bara för att jävlas? Eller är det någon form av missplacerad beundran som låter som något det inte är?

En annan "favorit" jag har är meningar som innehåller "men du träääääänar ju så mycket"
Ja mesta delen av året tränar jag regelbundet, för att jag kan, har tid och helt enkelt TYCKER OM DET!
Är det något slags oskriven lag att bara för att jag kan lyfta en hantel med en viss vikt så kan jag bära femton kassar bly eller springa flera mil utan att bli anfådd?
Det går liksom inte att få nån cred för "jamen jag trääänar juuuuuu".

Poängen med detta är att kommentarerna sällar kommer med någon positiv slutkläm. Det låter mest sarkastiskt eller som att jag ska urskiljas från mängden, stötas ut som något slags "straff" för att jag lägger ned en del av min tid på att försöka ta hand om mig och min kropp. Nu menar jag absolut inte att jag är någon topmodell eller så, det är inte DET det här går ut på. Jag vet inte ens om jag kan förmedla poängen eller mina tankar, känslor och förundringar över detta men ni som misstolkar mig eller inte förstår, ni är förlåtna.

Däremot kan samma personer säga till ANDRA att t ex "Åh vad du har blivit snyggt brun i sommar", men då lägger de inte till twister som "Men så är du arbetslös och har TID att dega på beachen." Självklart inte, för det vore för jävla elakt, men är det då okej att i vissa fall trycka ned andra?
Jag kan tänka mig att de som är väldigt smala känner igen sig i detta resonemang. Det är liksom okej att markera att de ÄR smala på ett smått nedvärderande sätt eftersom de själva i själva verket skulle vilja vara just JÄTTESMALA.

Nu har ju jag väldigt svårt att se att NÅGON skulle vara avundsjuk på hur jag ser ut, men jag får väl tolka det som det helt enkelt.

Är det någon annan som känner igen sig i mitt smått förvirrande resonemang?

2 kommentarer:

  1. jo känner igen mig i hur du tänker....klart man ska träna, man känner att man mår bra av det och kroppen behöver det...sen är de säkert avundsjuka oxå....jag skulle gärna vilja ha lite av din diseplin att ta mig ut och röra på mig...nått jag verkligen skulle behöva men de kanske blir när vi bor närmare:) grattis förresten får du hälsa, vart väldans glad där vid barnmaten där jag stod och fick höra!!! kram kram

    SvaraRadera
  2. Ojaaaa! Lätt att jag gör. Den här diskussionen ska vi fortsätta imorrn!
    ses snart, kram

    SvaraRadera