fredag 30 mars 2012

Uppvärmning för er som ska skriva högskoleprovet!

Jag vet att jag har varit borta några dagar, men jag har fastnat i ett räkneexempel som jag skulle behöva hjälp med att reda ut. I know, matte har aldrig varit min starka sida, tro´t eller ej, men nu har jag hittat en kokosnöt stor nog för Bigfoot att ta sig ann. För mig är den dock självklar......häääng med!

Det finns 365 dagar på ett år.
52 veckor alltså.
Av dessa 365 dagar har jag i runda slängar cirka 211 arbetsdagar, det svänger lite beroende på var i schemat jag är.
Vi kan räkna bort 25 semesterdagar, plus 54 h arbetstidsförkorting. Då har vi 186 dagar minus 6,75 till, vi säger sju då.....alltså 159 dagar totalt. Right?
Jag har fyra lediga helger varje skiftcykel, det ger oss ungefär 34 helger att spela på. Lediga helger alltså, på ett år.
Jag har åtta veckor om året då jag är helt ledig, heeeeeelt ledig!

159 dagar.
Som jag jobbar.
Då räknar jag in ALLA arbetsdagar, fm, em och natt.
Av dessa 159 dagar arbetar jag 45 eftermiddagar, vilket innebär att jag alltså är ledig 114 em och kvällar.
114 em/kvällar av 159......
I och för sig kan vi räkna bort en kväll i veckan till då jag dansar poledance. Det är ändå inte varje vecka men okej, vi säger så ändå. Nu blir det lite svårt eftersom jag har i snitt kanske två-tre klasser på en termin.....hmm.....äh vi drar bort 28 dagar till på ett år, det låter rätt rimligt.
Då är vi nere på 86 va?

86 em/kvällar då jag är LEDIG under ett år UNDER MIN SKIFTCYKEL!
Jag har alltså INTE räknat med de veckor/helger som jag är helledig och inte arbetar.
86 em/kvällar då jag befinner mig i denna stad, vare sig jag vill eller inte.
Jag fokuserar på just kvällar eftersom det är då vanligt folk är lediga och har tid att umgås.
Ska jag räkna med dagtid så tillkommer EN HEL DEL TID, men då gäller den ju bara de som är mamma/pappa-lediga, arbetslösa, studerande.
Så jag fokuserar på kvällstid för att vara realist.
Hänger ni med?
Förstår ni alls vilket håll jag är på väg och var jag vill hamna i och med detta?
Let me break it down to ya.

Jag vet att jag prioriterar min lediga tid tillsammans med den som har kommit att bli en oerhört stor del av mitt liv. Jag vet det, och det är väl ändå lite naturligt? Eller? Eftersom vi inte KAN ses under veckorna, åtminstone inte de veckor då vi arbetar vilket ändå är en hel del tid på ett år. Vi tillbringar alltså mer tid ifrån varandra än tillsammans....hmm, kändes ju sådär lagom kul att få ned på papper!

Det jag vill säga med detta är:
Är det jag, och verkligen bara jag, som "inte har tid"?

Sug på den ni vetenskapsmän!

2 kommentarer:

  1. Men alltså.... tänkvärt!

    - och även DU skriver grymt bra ;) )

    SvaraRadera
  2. Wooaah tack som tusan!! Så det värmer en sketen vår(?)dag som denna! :D

    SvaraRadera