torsdag 6 oktober 2011

But I´m just a girl

Jag är inte som "alla" andra tjejer. Jag är hopplös på att göra någon slags frisyr av mitt hår. Det ser antingen bara jävligt konstigt ut eller så rasar allt innan jag ens kommit halvvägs. Jag har ett sminkförråd som får plats i en tändsticksask, mascaramärket jag senast köpte hinner gå i konkurs eller bli uppköpt av någon annan sminkjätte innan jag ens hunnit öppna förpackningen och läppstift är på sin höjd någon lypsyl med lite bling bling i. Ibland försöker jag hippa till mig med att införskaffa någon ögonskugga i en cool färg, men det slutar oftast med att jag undrar varför jag försöker sminka mig så att jag ser misshandlad ut.......sååååå jag gör om och gör rätt....are i alla fall.

Jag försöker mig ibland på att se lite respektabel och "damig" ut. Försöket slutar innan jag hunnit stänga garderobsdörren eftersom jag inser att nä det där är inte jag IDAG HELLER, så det är bara att face the facts och dra på mig blöjbyxorna och en mössa istället. Se där, now I recognize myself! Blir alltid så avis när jag ser alla bruttor på stan. De som har matchat allt in i minsta detalj, som cyklar i högklackat och inte ser det minsta svettig ut för det. Håret sveper runt ansiktet i en perfekt pose och det finns inte en enda skamfilad fläck att skåda.

Själv är jag rätt långt ifrån den bilden.....skrämmande långt ifrån. Jag insåg igår när jag tvättade kläder att ungefär 90% var antingen träningskläder eller underställströjor (som jag använder när jag cyklar till jobbet på morgonen)......Vad säger det om mig egentligen? Att jag är en hopplös pöl av självförstörelse eller ska jag se det positivt, "jamen du tränar ju och tar hand om dig själv". Jag vet inte, vad säger ni? Ska jag ta mig i kragen och köra en blöjbyxfri vecka? Ska jag se det som ett beroende och tvinga mig själv till att bara välja tightast möjliga, för att känna hur det känns och om jag kan vänja mig?

Men ibland. Ibland undrar jag över de där fläckfria tjejerna. Är de verkligen lyckliga? De ser inte ut som fria själar, snarare som en ruskigt välretuscherad bild direkttagen ur.....ja det var då väl fan så typsikt att jag inte kan komma på en enda fancy tidning...hmm.....JOO....Vogue kanske!! Japp vi säger Vogue. Instängda i ett A4-ark utan någon som helst egen fantasi. Stå där, gör såhär, le när jag säger till så blir allting bra. Eller är jag bara avundsjuk?

Faktum är att innerst inne så.....nej....jag är faktiskt inte det. Jag gillar min fria själ, trots att den flyger hej vilt klädd i mina ibland alldeles för stora byxor och mysiga mössor. Jag gillar att jag klarar av att gå på Ica utan att pensla på ett face, att jag törs vistas utomhus när jag bara har stigit upp och rufsat till frillan.
Visst skulle jag ibland vilja kunna välja. Jag skulle gärna orka vara en sån där Vogue-tjej någon gång ibland, men jag skulle inte klara av att stanna på det där A4-arket någon längre stund...jag vill hellre flyga vilt i vinden som en pappersdrake.


2 kommentarer:

  1. Petra Pålsson06 oktober, 2011

    Du ska vara dig själv, det är då det blir bäst. Jag är precis som du. Eller nej, jag klär mig inte likadant. Men jag använder inte smink, det blir på sin höjd mascara och läppglans om jag ska på krogen. Jag köpte foundation förra veckan, för första gången i mitt liv, men jag fattar inte ens hur jag ska kleta på mig det... :P

    Jag använder ofta tunikor och leggings, men fan inga höga klackar. Jag älskar att ha jeans men kan inte ha något av mina 8 par eftersom jag är för tjock för tillfället. Därför är en tunika the best fatsuit ;)

    Så var dig själv, din obekvämlighet skulle bara lysa igenom om du försökte cykla till jobbet i högklackat och mest troligt skulle du se ut som en clown om du försökte dig på att vara "tjejig" och kleta på dig ögonskugga. Gränsen mellan clown och hora är hårfin, det vet jag av erfarenhet :) Smink och jag är inte så bra vänner.

    Jag föredrar kort rufsigt hår, men just nu har jag en väldigt avancerad frisyr bestående av två små patetiska tofsar bak och ett hårspänne i luggen :)

    Världens längsta kommentar :P

    SvaraRadera
  2. Åååh du är för jäkla king king kiing du bruden!! I salute you! Och TACK för att du tog dig tid att kommentera!!

    SvaraRadera