torsdag 22 januari 2009

Killar och tjejer å andra grejer

Idag när jag var på jobbet slog det ned en tanke i min skalle som en katakomb på villovägar. Den där meningen lät inte bra,ser ut som att det är min skalle som är en katakomb på villovägar,hmm.....vid närmare eftertanke kanske det inte blev så tokigt ändå! I alla fall,time to get serious! Det här med skillnaden mellan tjejer och killar....märks ibland väldigt tydligt där jag jobbar. Vi har supermånga tjejer eller kvinnor som är grymma på det de gör,alltså köra en hel anläggning för att förse Sundsvall med omnejd med varmvatten och el. Det finns självklart en hel drös med grabbar och karlar också som utför sina arbeten galant men de flesta är liksom uppvuxen med det,damerna har haft lite andra bakgrunder. Nu undrar ni när skillnaden jag tänker på ska komma in,förutom de självklara alltså. Jo,vi har rätt många grabbar med den synen att funkar det så funkar det,då behöver man inte fundera så mycket,gör de något fel så rycker de på axlarna och tänker "shit happens" det ordnar sig ju ändå till slut,ingen dog det är väl huvudsaken? HÄR kommer den väsentliga skillnaden in! Tjejerna skulle aldrig kunna tänka på det viset,i alla fall inte de som har fått slagits med armar och ben för att få en ärbar plats bland ryggdunk,olja och snus. Nej istället tar de på sig den största ryggsäck som går att finna och stoppar den pinfull med all information som behövs och inte behövs för att lära sig jobbet minutiöst. Det är enda lösningen för att hålla sig flytande,lär dig allt bättre än någon annan,låt dem förstå det så att de aldrig kan knäppa dig på näsan. Jag är less på det här! Less på att tjejer alltid måste vara lite bättre,lite duktigare.Hatar ordet "duktig" förresten,har hört det sen barnsben och det har nog alla förresten. Tänker ni på hur ofta man säger till ett barn "Vad duktig du var som".... åt upp all mat,ritade en sol med rätt färg på kritan eller vad det nu kan vara. Man får ju inpräntat i skallen att man SKA vara så jävla duktig! Det är ju inte heller någons fel utan det bara ÄR så. Nej vi är inte bättre än killar bara för att vi (utifrån olika undersökningar) presterar bättre i skolan,klarar av att bolla jobbet,familjen,hemmet och samtidigt se tokfräsch och snygg ut....puh! Vi gör det för att vi känner att vi MÅSTE,är det inte så? Det är ingens fel,inte männens inte kvinnornas,det har bara varit så i tusentals år och verkar vara fan så svårt att ändra på! Dock dock dock! Jag ser en tendens till förändring i den yngre generationen. Jag känner att bland mina jämnåriga kollegor behöver jag inte vara sådär jävla exakt och precis,jag känner att jag kan tillåta mig att vara NORMAL (så gott det nu går alltså,vi pratar MALIN-NORMAL här hihi).Vår generation (tror jag iaf) har lättare att acceptera....ja vad ska jag säga...könsbarriärerna....är det ett bra ord tro? Tror ni hajar och jag ser ljuset i tunneln :)

Måste bara säga att jag blev så sjukt glad nyss!! Janne,en av världens coolaste musiker och som jag spelade med i bandet "Baby-Rolf" och "The Dice" med förut,ringde mig. Jag träffade hans fru Inka häromdagen och hon ville att vi skulle hälsa på i deras hus. De har köpt ett renoveringsobjekt som heter duga tydligen och shit vad jag känner igen situationen! Vi har ju inget katastrofhus på det sättet men renoveringspaniken däremot.I alla fall,han är en människa med den skönaste livsstilen på jorden! Ett exempel var nu när han berättade att dagen innan snickaren skulle komma och hjälpa dem spöna om huset så ramlar han (Janne alltså) och bryter högerhanden. Men det var en negativ grej som bara blev positiv sa han för Inka hade lärt sig använda alla verktyg som hon varit rädd för samt att en av Jannes söner kom och hjälpte dem ett tag så då fick han träffa honom mycket. Så det kom bara bra saker ut av det hela! Han är fan min idol vad gäller livsfilosofi! Ett annat exempel är att han alltid har kört runt i skruttbilar för han menar att han hellre tar pengarna och reser med familjen istället. LOVE IT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar