torsdag 1 oktober 2009

Smittan bor på ditt dörrhandtag

Jag har glömt att skriva om det men i tisdags hade vi höstmöte på jobbet. Det innebär att vi, på regelrätt arbetstid, får åka till fancy Stadshuset för en tema-förmiddag som avslutas med en mumsig lunch. Den här gången handlade temat lustigt nog om arbetsmiljön. Hur vi beter oss mot varandra, om vi känner oss trygga på jobbet osv osv. Det fanns vissa personer som inte deltog som definitivt hade behövt en lektion i hur man UPPFÖR SIG!

Det pratades även om svininfluensan och hur man ska försöka undvika att smittas eller sprida den vidare. Två sköterskor var inbjudna att hålla i föredraget. Ju längre in i samtalet vi hamnade desto mer full i skratt blev jag. "Efter att du tvättat händerna på toa, använd pappershandduken du torkade dig med (dina HÄNDER alltså, inte något annat) till att stänga av vattenkran. Smittan sitter på handtaget!" Det lät så gulligt, som om smittan sitter där och dinglar med benen i väntan på att vi ska komma med våra rena, fina händer. "Hallå hallå jag tror jag hoppar på här och smittar lite". Testa att säg ordet "smitta" en massa gånger, visst låter det hemskt gulligt? Nu är det ju inte speciellt gulligt att bli sjuk men det är själva ORDET jag vill åt!

Tror jag ska ta och avlägga en visit på våra lokaltidningar. Blir VANSINNIG när jag för ett tag sen läste om hur BRA Fränsta vårdcentral är! Hur jävla humant är det att "råka glömma" skicka in en dödsattest, "råka" missa att vidarebefordra en remiss. Eller hur lyhörd är man som doktor att helt enkelt SKITA i att TA REDA på BAKGRUNDEN i en journal när någon kommer in med SAMMA symptom som FÖRRA gången denne var sjuk. "Jahaaaa tycker du att vi ska testa det penicillin du hade dååå när du blev friiiiiskkkkk? Jaaa kanske deeeeet". IDIOT! KOMPLETT IDIOT! Ska man vara sin egen doktor, är det det som de försöker påskina? Tydligen.
SÅ hur gör man? Skriver man en insändare eller tar man kontakt med tidningen? Tror jag ska ringa in och fråga imorgon.

Imorgon är första dagen jag är ledig på väldigt länge. Eller, jag har varit ledig tre dagar på tre veckor så nu är jag rätt less och trött. Vi ska agera flyttgubbar åt Linda och Tommy i helgen. De ska ÄNTLIGEN flytta "hem" igen efter sådana dumheter att bosätta sig i Gävle :) De tycker att vi är supersnälla som vill hjälpa till men ärligt talat så är det med 90% egoism jag gör det. Dels är de helt underbara att umgås med, dels tycker jag om att göra små roadtrips, dels tycker jag att resgodis är mig totalt berättigad under sådana här omständigheter. Am I right or what? Dessutom vill jag gärna se med egna ögon att de inte lämnar en massa grejer så de får för sig att ångra sig på vägen:)

Hoppas även på att få göra en avstickare till min lilla snickebo Emil som bor där. Kanske får vi se huset som han håller på att fixa till för sig och sin käraste. SKA BLI SUPERSKOJ!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar