torsdag 10 december 2009

Saker jag stör mig på

På min lista över saker jag stör mig på kommer definitivt detta överst:
  • Skånska. Jag har STORA problem med denna typen av dialekt. Hasse Kvinnaböske, Peps Persson okej de är rätt mysiga, meeeeeen jag måste ha det inpräntat sen barnsben och skyller allt på min älskade far som också har hmmmm låt oss säga lite småsvårt för vissa typer av dialekter. MEN!!! Jag kan dock ÄNDRA mig, så storsint är jag i alla fall. Vi har en kille på jobbet som kommer från denna del av Sverige. Jag har haft lite svårt för honom och JA, mycket beror på hans lätt defekta tal. Häromdagen när vi efter julmötet satt och snackade så upptäckte jag till min glada förvåning att han är ju en riktigt rolig och lättsnackad snubbe. Så nu står det på min önskelista att jag ska få lite mer uns av sunt förnuft och åtminstone FÖRSÖKA se förbi dessa petitesser. If only I could make it!

  • Rödhåriga människor. Jag vet inte varför, jag har sagt det förut, men rödhåriga människor associerar jag till mobbare, översittare, snorkiga ja you name it! Har heller ingen aning om varför mer än att om jag tänker efter så är det många rödhåriga som jag stött på som betett sig på just det sättet. Nu finns det ju såklart en HEL DEL mer procent rödhåriga som jag INTE stött på än de jag träffat så jag förstår att mitt resonemang inte står riktigt rätt i kurs. Forgive me Father for my sins.

  • När man ringer till exempelvis ett elbolag eller myndighet eller vad som helst och man får OLIKA SVAR VARJE GÅNG!!!! Hur FAN ska man veta vad som är rätt och riktigt??? Sist var ju att vi hade läckande ledningar efter att vi hade fått vår vattenmätare bytt och en lovar att det ska fixas, nästa vägrar att ens ta tag i vårt problem med tång, den tredje lovar att ringa tillbaka. Att det dröjer minst en vecka är väl sak samma. GHAAAA!!!! Vad jag har lärt mig av detta är att det är bara att vara benhård, att med världens stoneface hävda att man minsann som kund har rätt och riktigt i allt man säger. Är man tillräckligt jävlig så går det oftast vägen. Att man å andra sidan står på var och varannans dödslista är väl smällar man får ta.

  • Hösten 2009. Is there ANYTHING to like about it???? Jo iofs, de som har eluppvärmning i kåken måtte väl jubla över elräkningen men frånsett det? Är det allvarligt talat någon som har kollat upp ifall jorden inte hamnat på fel kurs i universum? Driver vi inte allt längre och längre ifrån solen? Har vi inte hamnat i ett sånt där svart hål för tid och evighet? Det ryktas om sol på lördag men jag vet inte jag. Efter det ska det bli smällkallt. Pest eller kolera, det är frågan!

  • Besparningar. Jag får inte ihop denna ekvation: Ju mer vårt företag tjänar, desto mer pengar ska kommunen ha. Detta resulterar i att vi alltid kommer att ligga back. Hur sunt låter DET? Nej, vi är ingen pizzeria som kan stoppa undan en bunt tusenlappar vid lunchtid och sen sätta sprätt på dem med gott samvete. Men så är jag inte ekonom heller.

  • Bilköp. Hur man än vänder och vrider på det så är aldrig ett bilköp ett kap, hur mycket man än känner att man har prutat eller lurat till sig nåt extra. En bilförsäljare skulle aldrig släppa ifrån sig bilen såvida att han/hon inte gör en vinst på den, that´s the dark truth. Försäkringar gäller bara om man krockar i motlut och då med en pensionär som måste vara mellan 78-82, varit med i PRO i minst femton år och som har en hund i framsätet. Typ.

  • Renoveringar. Om man inte är miljonär eller skuldsatt till tusen så är det inte riktigt möjligt att välja och vraka bland alla schyssta inredningstidningar, peka och säga "Det HÄR ska JAG HA!" Däremot platsar inte denna punkt riktigt då man faktiskt KAN ha lite fantasi och göra på ett annat sätt för att få det minst lika schysst. Egentligen borde denna punkt ligga på en gilla-lista eftersom jag hädanefter tänker hålla fast vid den tanken att rika människor som handlar saker efter bilder i tidningar endast har brist på en stor skopa fantasi. Eller är det mitt eget avund som talar här?

Och med detta inlägg drypandes av sarkasm måste jag avsluta för att plocka bort en kisse som hela tiden envisas med att krypa på, över, under och bakom tangentbordet. DET är något jag gillar dock :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar