söndag 25 september 2011

Bästa rådet: Lär dig att förstå!

Det bästa, och mest simpla rådet som jag kan ge, (inte för att jag är någon relationsexpert no no, jag kom bara på tanken häromdagen) när det kommer till relationer av olika slag.
FÖRSTÅ VARANN!
Hur enkelt låter inte det men hur oerhört svårt och komplex är det egentligen?? Satt och pratade med en killkompis förra veckan. Hans partner hade svårt att förstå när han behövde tid för sig själv, utan någon anledning. Det uppfattades som att det skulle vara något "fel" på partnern, att något var fel i relationen och det var rent omöjligt att förstå att det helt enkelt var precis som han sa, att han bara behövde egentid.

Jag ska inte säga att jag dömer på något sätt, absolut inte. Fungerar man inte på samma sätt, har man aldrig själv haft ett behov av att vara själv ibland, så har man ju såklart inte den insikten, önskan eller förståelsen för det. Oftast i alla fall. Det är just det jag menar. Om man klarar av att ta ett steg tillbaka från sitt eget ego och ta en titt på hela bilden så kanske man ser mer än sig själv och hur man själv fungerar. Då blir det enklare att se andras behov, hur de fungerar, vad som gjort dem till hur de är och vad de egentligen säger till en.

Just nu är jag rätt kaxig, det ska jag villigt erkänna. Jag har själv sådana "speciella behov", haha ja vi kan kalla det det, och jag fattar att man inte kan vara allt för en enda människa. Det behövs fler än en för att täcka det sociala behovet, och dessutom behöver jag tid för mig själv för att jag helt enkelt trivs jävligt bra med mitt eget sällskap.

DÄREMOT!!
För att kunna ha det så måste man kunna lita på varann. Det räcker inte med att förstå. Man måste skapa en tillit så att den inblandade känner sig trygg i relationen.
Nu är det här jävligt lätt att säga but then again, för att kunna kräva förståelse och tillit måste man själv förtjäna den. Jävligt enkelt att säga men förbannat svårt att skapa men med rätt cocktailblandning kan det bli en magisk dryck.

Nu kanske det här blev ett jävligt tråkigt och torrt inlägg, men det var bara en tanke som ploppade upp. Som vanligt :)



A perfect cocktail? :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar