fredag 1 maj 2009

Finlandsfärja -09

Att åka finlandsfärja är en mycket mycket speciell upplevelse. Med skräckblandad förtjusning och en förvirrad längtan efter att åka igen sitter jag här, glad över att ha kommit hem helskinnad. Det var med raska bestämda steg jag ankrade fast mina små fötter i färjans heltäckningsmatta. Nu var det dags att leta reda på alla skandaler, överförfriskade transor, höga svenskar och finnar halsandes koskenkorva direkt ur flaskan i butik. Jag ville se båten gunga, coverband med uppkastade trosor lindade runt trumpethalsarna, trebarnsmammor spy i mittgången, young love i form av ångestladdade hjärtan som slår i takt med båtens guppande och den ryska maffian på toppen styrandes allt. Vad hände tro? I alla fall inget av detta. Jag tror att jag kan beskriva resan som lugn, matfylld och relaxande. Kort och gott. Är det jag som börjar bli gammal eller myterna som aldrig existerat? Är "Färjan" ett påhittat koncept? Visst, jag SÅG faktiskt vissa suspekta figurer driva runt, vuxna män med rosa plasthattar, damer som dansade redlöst längs scenräcket men det är inget man inte ser på en vanlig krog hemma i stan. Det fanns säkert ett och annat hjärta som krossades och ett annat som läktes men på det stora hela kändes det mest som ett enda stort IKEA där barnfamiljerna trängdes, dock på kanske inte de vanligaste tillhållen men det är väl inte varje dag en familj kan umgås legalt på systembolaget eller hoppandes på ett dansgolv klockan tre på natten?

Vi har haft en kanonresa helt enkelt! Massa god mat och dryck, lagom av allt (okej jag kanske inte hade BEHÖVT äta sådär mycket efterrätt men är det nu semester så är det!). Vi har bastat finskt och turkiskt, bubblat och slappat medan båten drivit från kust till kust. Bilder på detta kommer snart jag LOVAR för jag har knäppt och knäppt ivrigt dokumenterandes. En snabb uppdatering blev detta, vill ju vara social med stockholmarna också :) Heipa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar