torsdag 11 juni 2009

Till Linda.....

...min kusin som tagit studenten idag....

De tre senaste åren har du hunnit med en hel del mer än vad jag gjorde när jag var lika gammal. Du har pluggat stenhårt och fått gastronomiska resultat i form av toppbetyg och nu fabulerar jag inte heller, nej du har fått BÄST resultat i SKOLAN samt NÄST BÄSTA BETYG I HELA SVERIGE!!! Sug på den karamellen ni där ute! Därtill har du jobbat och startat ett UF-företag. Allt detta har du fixat utan problem TROTS att du varit sjuk lite mer än vanligt! Jag vet inte var din styrka kommer ifrån men jag är GRYMT imponerad av din energi, din förmåga att fokusera och sättet du gör det på......utan att klaga!

Nu vill jag, som ändå har studenten och tiden efter rätt färskt i minnet, ta detta space i cybervärlden och säga några saker som jag önskar att någon sagt till mig efter att champagnekorkarna slutat flyga och livet åter hamnar på stadig mark.
  • Känn lugnet! Du behöver inte veta idag vad du ska göra resten av ditt liv. Du behöver heller inte veta det imorgon eller nästa dag eller ens nästa år! Det finns mängder av vägar att välja och ingen kan säga till dig vad som är rätt eller fel.
  • Det är OKEJ att stanna upp och känna efter, vad är det DU vill. Du har slitit arslet av dig för att komma dit du är idag så låt ingen ta det ifrån dig. Njut av vad du åstadkommit och stressa inte in i något bara för att någon annan tycker att "det var väl en himla bra idé".
  • Du kan när som helst i livet ångra dig och ändra på saker som du inte tycker blir som du vill. Låt för guds skull ingen säga "Det går inte" eller "Så kan du inte göra" men OM de gör det, LYSSNA INTE! Det är DU som bestämmer över ditt liv, ingen annan.
  • Ta tiden som kommer till att ta hand om dig själv. Gör roliga saker med dina vänner, din familj, din pojkvän, dansa som en galning i regnet, ta dagen som den kommer och RES RES RES!
  • Känn livet och att du verkligen har det framför dig.
  • Se bakåt och minns gymnasietiden som något lärorikt.
  • Se framåt och tänk på allt du kommer att få uppleva.
  • Ja det var väl ungefär det.....LEV LIVET! :)

Jag ser alla dessa ungdomar, sprudlande glada över att gymnasietiden äntligen är över. Inga mer läxor, ingen som säger åt dem vad de ska göra. Snart kommer verklighten smygande, vad ska hända nu, vem ska flytta, vad ska det bli av just mig osv osv. När vi gick ut upplevde jag det som att det var mindre stress, det var fler som tog det som det kom och ingen var förvånad om man inte skulle plugga vidare direkt. Nu känns det som pressen är större, prestationsångesten närmare, man förväntas bli "nåt stort" eller åtminstone ha en direkt utstakad plan. HERREGUD!! Give them a break för Guds skull! Tids nog hinner de fundera ut vad det är de vill åstadkomma med sina liv. Vill härmed avsluta detta gravallvarliga inlägg med att säga.................

SKÅL LINDA OCH GRATTIS SOM FAAAAAAAAAAN!!!!!!!!!!!!

Ja just det....bilder från denna dag lägger jag in imorgon :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar