torsdag 10 mars 2011

Fördelar och nackdelar.....

...med mitt jobb

Det finns fördelar och nackdelar med alla jobb, det är rätt självklart. Jag tänkte spalta upp några av mina:

Fördel 1
Jag slipper kliva upp extra tidigt för att leta kläder, kamma mig, sminka mig osv osv som jag kanske hade behövt om jag hade jobbat i butik eller på bank.

Nackdel 1
Jag glömmer bort hur fan man gör när jag väl är ledig och ska ut på nåt galej. Detta gör att jag känner mig helt fel bland alla tjej-tjejer och jag vet inte riktigt hur jag ska agera. Mina sminkgrejer får plats i en tädsticksask modell större, helt sant, och jag har inte femtio par skor.

Fördel 2
Det blir aldrig en syjunta då jag till största delen arbetar med en massa grabbar/karlar/män/gubbar.

Nackdel 2
Ibland känner jag mig som en utomjording som inte har något intressant att säga när det blir alltför mycket båtsnack eller prat om sånt som hände på jobbet för 20 år sedan.

Fördel 3
Det är roligt att samla ihop till fest. Alla ser så mycket annorlunda ut när de inte har arbetskläder på, mycket vackrare helt enkelt :)

Nackdel 3
När jag är ledig och besöker jobbet utan mina arbetskläder känner jag mig än en gång som en utomjording. Uttittad och lite märklig. Oftast på ett bra sätt får jag hoppas (eller inbilla mig)  men det är ju en markant skillnad när det INTE är så. Har jag märkt.

Fördel 4
Jag får känna mig som en dold hjälte ibland. Vi gör hemskt mycket bra som ni Sundsvallsbor aldrig får veta där ni ligger tryggt i era sängar och det är - 25 grader ute.

Nackdel 4
Det är aldrig så att det där braiga vi gör kommer fram. Nej det är något som förväntas av oss, att vi ska kunna trolla med knäna. Det är tyvärr dock så att när det INTE går bra som det märks, syns och hörs.

Fördel 5
Jag känner mig omtyckt på mitt jobb. Kan bero på att det inte finns så många tjejer där, kan bero på mitt sätt att vara. Jag vet inte riktigt, frankly I don´t give a damn, men jag tycker om mina arbetskamrater och vill gärna visa det med ett leende eller glada tillrop.

Nackdel 5
Det är inte alltid just "Fördel 5" uppskattas av alla. But U can´t please them all right?

Fördel 6
Arbetet är varierande och jag lär mig nya saker varje dag. Det finns mängder av möjligheter att utvecklas och stimuleras på, bara jag kunde sticka ut näsan lite mer och våga testa.

Nackdel 6
Ibland blir det bara för mycket och jag tycker inte att jag har lärt mig nånting väsentligt. Då är det bara att bita ihop och komma igen nästa dag.

Fördel 7
Att jag är tjej.

Nackdel 7
Att jag är tjej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar