fredag 4 mars 2011

Idag ska jag prata om.......

.....avundsjuka.....

Vad är det som gör folk avundsjuka? Finns det någon slags inbygd gen som bara ligger där och väntar, bultar och slår, på att få bryta ut? Är det bara hos människor detta ondskefulla beteendet dyker upp eller besitter även djur dessa känslor? Man läser ju om bl a katter som blir konstiga när familjen får en bebis men är det just AVUNDSJUKA eller är det något annat, något djuriskt, för att försvara sig och de sina?

Den avundsjuka jag tänker prata om har ingenting alls med DET att göra, inte ens i närheten. Eller jo, i och för sig, för att försvara sig själv och sina egna handlingar så till viss del kan det väl stämma.
Men det är INTE av en GOD gärning som denna typ av avundsjuka uppstår. Det är inte den där harmlösa "Åh jag önskar att jag också var smal, rik, berömd" osv....no no....det är en slug och högst beräknande kind of jelly.

Om man VET att man inte kan kan få det man vill ha så ska det börja grävas och jävlas för att eliminera chansen att någon annan som HAR möjlighet att få det inte ska få. DET är INTE, varken en bra egenskap, eller okej!

Tankens kraft tillsammans med ord kan vara en rätt skrämmande kombination. Detta tillsammans med "rätt" eller kanske fel folk kan aldrig vara bra. En negativ ekvation så att säga!
Att starta ett rykte. När man gör det, tänker man då verkligen igenom konsekvenserna ordentligt? Tänker man på att, inte bara de namngivna, utan de som finns runt om dem också blir drabbade? Förmodligen inte, eller jag hoppas verkligen inte det, för då är det fan ännu värre!

Vad är det då som gör att ett rykte får liv, växer och snart blir till "verklighet"? VI! Det är helt enkelt vi människor som gör det. Naturligtvis. Men varför? Varför är vi så snabba att försöka sänka varandra istället för tvärtom? Om vi kan förstöra andras liv genom att endast öppna munnen, hur skulle det inte då vara om vi istället ägnade oss åt att göra detsamma fast tvärtom? Alltså lyfta upp och hjälpa varandra framåt!

Men nä, why bother ens ´cause it aint gonna happen!

Nu är jag inget helgon själv. Visst fan snappar jag upp sånt jag HÖR, analyserar och funderar, men så länge det är ett RYKTE och inget konkret så försöker jag nog att hålla låg profil innan jag yttrar mig i frågan. Folk borde sålla meroch kasta minst 90% av det de hör i soptunnan utan att ens fundera en gång till över det.

Däremot, om det finns något konkret att ta på så får man väl ta det, stå för det och gå vidare. UTAN att försöka släta över genom att ta saker ur dess sammanhang för att själv komma i bättre dager. ELLER för den delen hitta på saker som helt enkelt inte är sanna!


Kasta inte sten i glashus är ett jävligt bra uttryck! Eller pil i kuvös. Eller......ja U got it duuude!
Nu ska jag ut och sålla mina funderingar i solens glassiga sken.

Ha en skön fredag. Min helg kommer bli kanon och vad jag har gjort får ni givetvis se på söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar